Digitaliseer jouw bloemenwinkel met Flowerboxx
Wat bedoelen we met digitaliseren?
Als je kijkt naar winkels in andere branches, dan staat daar vaak een digitale kassa. De orders komen online binnen in een ordersysteem en een webshop is hieraan gekoppeld. De facturen worden automatisch vanuit dit systeem verstuurd en het systeem is gekoppeld aan de boekhouder. Zelf heb ik ook een bloemenwinkel en ik weet dat dit proces bij ons als bloemisten lastig is om te automatiseren.
De bloemist loopt achter
Wij lopen als bloemisten vaak toch nog een beetje achter. De kassasystemen en webshop programma's werken vaak net niet helemaal goed voor een bloemenwinkel. Hier hebben we mee te dealen. Als je een software programma op maat zou moeten laten maken is dat veel te duur. Het zou toch mooi zijn als er iemand was die een systeem zou maken dat perfect aansluit op onze werkwijze in de bloemenwinkel. En dat alle andere bloemisten dan ook gebruik kunnen gaan maken van dit systeem. Dan zouden we meteen veel stappen kunnen zetten.
De werkwijze van een bloemist
Ik wil zeker niet zeggen dat alle bloemisten hetzelfde zijn, maar mij is opgevallen dat we in de bloemenwinkel vaak nog erg ouderwets werken. We werken bijvoorbeeld vaak nog met bakjes voor de orders. We printen een bestelling uit vanuit het mailprogramma of nemen een bestelling op in de winkel. Deze bestelling leggen we dan in het bakje voor de juiste dag en zo weten we welke bestellingen we op welke dag moeten maken. Nadat de bestellingen de deur uit zijn moeten er van al deze bestellingen nog facturen gemaakt worden. Dit doen we graag op zondag, want dan ''kost'' het niets. In een programma als Moneybird maken en versturen we dan één voor één alle facturen. Herkenbaar?
Hoe kan dit anders?
Over dit vraagstuk hebben Elmar, Marlotte, Manuela, Mats, Sander, Pieter en Maarten zich de afgelopen jaren gebogen. Met een team van ontwerpers en bloemisten ontwikkelden zij slimme software die hier helemaal op aansluit. Hierbij hebben ze gekeken naar de webshop en de orders van een bloemist, maar ook naar de marketing. Dit is de Flowerboxx geworden.
Wat doet de Flowerboxx precies
Om het even simpel uit te leggen heeft de Flowerboxx verschillende modules gemaakt voor een bloemist. Om te beginnen hebben zij een webshop ontworpen die exact werkt zoals een bloemistenwebshop zou moeten werken. Een andere module is de orderboxx; de orders komen dan overzichtelijk binnen in een scherm en worden getoond op de juiste dag. Die bakjes heb je nu niet meer nodig.
Dan hebben ze nog de campagnemanager, de budgetcoach en bieden zij een duurzaamheid module voor bloemisten die graag duurzaam willen zijn. Om het overzichtelijk te houden leg ik verder in deze blog per module uit wat het inhoud.
Problemen met webshop software die niet gemaakt is voor bloemisten
In het verleden heb ik zelf veel webshop software geprobeerd. Ik denk dat ik aardig begrijp hoe ik een webshop moet bouwen, maar ik liep telkens tegen problemen aan waarbij ik moest concluderen dat wij in een bloemenwinkel net anders werken dan bijvoorbeeld een kledingwinkel. Een klein voorbeeld is dat we ook rouwwerk aanbieden. Hierbij wil je graag dat een klant kan aangeven wanneer de uitvaart is en wat de naam is van de overledene. Ook wil je de klant graag de mogelijk geven om één, twee of drie slips te kiezen. En welke tekst moet er dan op welke slip? Dat moet de klant eenvoudig aan kunnen geven.
Daarnaast zijn de boeketten die besteld worden vaak een cadeau voor iemand anders. Als je een boeket verkoopt, dan wil je duidelijk maken aan de klant waar hij of zij het bezorgadres in kan vullen en waar hij of zij zijn eigen contactgegevens in kunnen vullen mocht er iets niet duidelijk zijn. Ook hier liep ik vaak tegen aan, omdat andere webshops vaak gebouwd zijn voor consumenten die iets bestellen voor zichzelf.
Een oplossing zou zijn dat je een webshop helemaal op maat laat maken die al deze problemen oplost. Dit is alleen extreem duur, omdat dat maatwerk is. En met de omzet en marges die wij in een bloemenwinkel maken komt dat helemaal niet uit. Het mooiste zou zijn als één iemand dit laat bouwen en alle andere bloemisten deze webshop functionaliteiten simpelweg kunnen kopieëren. Dat is dus precies wat de het team van de Flowerboxx gedaan heeft.
De webshop van Flowerboxx
Zoals ik al vertelde, hebben zij een webshop ontwikkeld die exact aansluit op het verkopen van bloemen en boeketten. De problemen van de tekst hierboven zijn daarbij opgelost. Een ander voorbeeld is een bestelformulier en een login voor zakelijke klanten. In plaats van de getypte mailtjes die we nu steeds krijgen van zakelijke klanten en dan uitprinten, kan je nu een formulier maken die een zakelijke klant kan invullen op de webshop. Alle orders kunnen zo dus online worden gedaan. Ook als zakelijke klanten gewoon het bestelformulier invullen, komen de orders dus online binnen.
Zakelijke klanten kunnen op de webshop ook inloggen en hun bestelhistorie en facturen terugzien. Via we webshop worden de facturen ook automatisch gemaakt en verstuurd naar de klant. Dit hoeft dus ook niet meer handmatig gedaan te worden.
De webshop van Flowerboxx kost eenmalig €250 voor het inrichten en daarna €40 per maand.
Bij Shopify betaalde ik €50 per maand en als je zelf een webshop wilt laten bouwen ben je vaak zomaar €2000 kwijt.
Klik hier voor meer info over de webshopmodule
Webshop www.flowerpowerbloemen.nl van Flowerboxx:
De orderboxx
Hier komen de orders via de webshop binnen en worden overzichtelijk in een scherm getoond op de juiste dag. Zo weet je precies wat er vandaag de deur uit moet en welke orders klaargemaakt moeten worden voor morgen. Als een order klaar is kan je de status veranderen en komen de orders in een bezorgscherm. Hier kan de bezorger zien welke orders klaarstaan en automatisch de meest efficiënte route laten berekenen langs al deze adressen. Dit scheelt de bezorger een hoop tijd. Daarnaast kan de klant via track and trace live zien waar zijn of haar bestelling is.
De orderboxx module kost €40 extra per maand.
Klik hier voor meer info over de orderboxx
De orderboxx:
De campagnemanager
Ik heb in het verleden eens iemand ingeschakeld om voor de winkel Facebook campagnes te bedenken en te maken. Dit kostte ook veel te veel geld ten opzichte van de bestellingen die binnen kwamen. In de campagnemanager staan allemaal Facebook campagnes klaar die je simpelweg kunt aanklikken en met één druk op de knop op Facebook kan plaatsen. Hier is natuurlijk ook iemand bezig geweest die al deze campagnes heeft bedacht, alleen kan iedereen hier nu gebruik van maken. Zo heb je altijd super professionele Facebook campagnes en het scheelt natuurlijk weer enorm in de kosten.
Klik hier voor meer info over de campagnemanager
De campagnemanager:
De budgetcoach
De budgetcoach houdt de dagelijkse omzetten bij. Hier kan je duidelijk zien hoeveel omzetgroei of daling je gehad hebt, maar ook wat de omzetverwaching is van de komende dagen. De budgetcoach geeft dan hoeveel je nog maximaal mag inkopen om genoeg marge te kunnen maken en hoeveel medewerkers je nodig hebt om de komende dagen te kunnen draaien. Daarnaast kan je ook altijd in de geschiedenis terugzien hoe je in een bepaalde week gedraaid hebt. Natuurlijk kan je dit ook allemaal zelf ergens opschrijven. Het voordeel van deze budgetcoach is alleen dat alles digitaal staat, automatisch berekeningen maakt en je snel bij de informatie kan. Als je het kassasysteem van Reeleezee gebruikt kan dit gekoppeld worden met Flowerboxx. Anders moet je de omzetten handmatig zelf invoeren.
Klik hier voor meer info over de budgetcoach
De budgetcoach:
Stappenplan voor digitalisering
Natuurlijk hoeft het niet allemaal in één keer. Dat zou ik ook niet aanraden. Het is fijn om dit in stapjes te kunnen doen en de beste manier daarvoor is het volgende;
1. Begin met de webshop, deze zal je toch nodig gaan hebben in de toekomst. Buiten dat het je vindbaarheid op internet vergroot, zorgt het ook voor extra omzet die je anders niet gehad had. Heb je al een webshop? Dan zou je kunnen kijken of deze helemaal werkt zoals je dat wilt. Ik had dus ook al een webshop, maar ben overgestapt naar de Flowerboxx. Als je webshop goed werkt, dan kan je deze stap overslaan.
2. Staat de webshop? Start dan met de campagnemanager. Deze zal ervoor zorgen dat je meer lokale klanten naar je webshop krijgt en daar zullen dan ook orders uit moeten gaan komen.
3. Nu er orders zijn is het fijn om overzicht te hebben. Bovendien wil je ze niet allemaal hoeven uit te printen en scheelt het de bezorger tijd en geld als de meest efficiente route automatisch berekend wordt. Nu zou je dus kunnen starten met de orderboxx. Een bijkomend voordeel is dat de orders van Fleurop hier ook aan gekoppeld kunnen worden. Dan krijg je alles binnen op één plek.
4. Laat je de inkoop en het rooster graag aan je team over of wil je meer inzicht in de cijfers? Dan is het fijn om de budgetcoach toe te voegen. Hier zie je hoeveel je deze week verwacht om te zetten en hoeveel je dus maximaal mag inkopen. Ook geeft het systeem aan hoeveel personeel je de komende dagen nodig hebt.
5. Als laatste stap maakt het koppelen van je kassasysteem het plaatje compleet. Hiervoor heb je alleen wel het kassa systeem van Cashr nodig. Het mooie dan is dat alles op elkaar aansluit. En als je daarbij het boekhoudsysteem van Reeleezee gebruikt, gaat alles automatisch. Je moet alleen zelf de boeketten nog maken.
Het grote voordeel van de Flowerboxx
Het team achter de Flowerboxx richt zicht helemaal op deze automatisering voor bloemisten. Ze denken met je mee, ze zijn flexibel en ze willen het systeem zo goed mogelijk maken. Dat betekent dat ze dit systeem zullen blijven verbeteren en vernieuwen. Daar kunnen wij als bloemisten weer van profiteren. Dit is dus nog maar het begin, maar ik ben echt al super enthousiast.
Nog even vanuit mij
Ik wil er nog even bij zeggen dat dit geen promotie actie is voor de Flowerboxx, maar ik zie echt persoonlijk de meerwaarde in van dit systeem. Een jaar of twee geleden begon mijn zoektocht naar een goed systeem voor een bloemenwinkel. Ik ben bij verschillende kassa aanbieders geweest, maar zij konden toch net niet helemaal bieden wat goed aansluit. Hetzelfde geldt voor de webshop en dat heeft mij al veel tijd en geld gekost. Ik zou het mooi vinden als ik hiermee anderen die tijd en dat geld kan helpen besparen.
Voor vragen of hulp ben ik altijd telefonisch bereikbaar op telefoonnummer 0634659805.
Groetjes, Danny