Social Media: Hoe zorg je voor meer betrokkenheid van jouw volgers?
21 september 2023 

Social Media: Hoe zorg je voor meer betrokkenheid van jouw volgers?

Tegenwoordig kun je niet meer aan het aantal likes meten hoe succesvol jouw social media post is. Het grootste deel van de social media gebruikers scrolt door hun feed zonder echt iets te liken. Herkenbaar? Juist. Belangrijker is dat jouw volgers betrokken zijn bij jouw posts, en dit kan op andere manieren dan door jouw post te liken. Als je een zakelijke Instagram- en Facebook-account hebt, kun je deze statistieken bekijken.

Wat is betrokkenheid?

Betrokkenheid van volgers gaat verder dan alleen het aantal likes. Het gaat om de reacties, het delen van de post en het opslaan van de post. Het is zo belangrijk omdat hoe meer interactie er plaatsvindt, hoe meer mensen jouw bloemenwinkel zullen zien en herkennen. Je verhoogt de klantloyaliteit door het opbouwen van een betrokken community van volgers. Volgers zullen eerder geneigd zijn om klant te worden én te blijven, omdat ze zich verbonden voelen met jou. En wist je dat je ook waardevolle feedback kunt vragen aan jouw trouwe volgers? Waarschijnlijk vinden zij het alleen maar leuk om jou antwoord te geven op de vraag wat zij graag willen zien op social media of in de winkel. Social media is een goede manier om klantonderzoek te doen; waar hebben jouw volgers/klanten behoefte aan?


Hoe verhoog je de betrokkenheid van jouw volgers?

Deze 6 tips gaan jou daarbij helpen!

  1. Maak aantrekkelijke content. Gebruik daarvoor een smartphone met een goede camera. Zorg ervoor dat de lenzen van je smartphone goed schoon zijn en zorg voor goed (het liefst natuurlijk) licht.
  2. Vraag je volgers om foto's te maken van hun boeketten of andere aankopen bij jou in de winkel en vraag ze dit te delen via hun stories! Deze foto's kun jij zelf weer delen in je eigen stories, waardoor anderen jouw prachtige creaties en/of producten weer zien. Dit noemen we user-generated content. Extra content voor jou is altijd fijn.
  3. Stel ze een vraag aan het eind van elke post. Of laat hen vragen stellen in een vragensticker in je stories en beantwoord de vragen. Reageer op elke reactie die je krijgt om een dialoog op gang te brengen.
  4. Gebruik interactieve tools in jouw stories, zoals de schuifbalk of de poll. Test hun kennis over bloemen met een quiz!
  5. Plaats consistent content om de betrokkenheid niet te verliezen! Houd je klanten "warm."
  6. Vergeet niet te analyseren en te optimaliseren. Bekijk je statistieken om erachter te komen welke content goed werkt voor jouw doelgroep.

De sleutel tot succes op social media ligt in betrokkenheid en creativiteit. Het is tijd om die kennis toe te passen en te zien hoe jouw bloemenzaak online gaat stralen. Dus, laten we samen de uitdaging aangaan, onze passie delen en die online bloemenpracht creëren die jouw klanten zal betoveren 🌼


Dit artikel is onderdeel van de Social Media Challenge voor Bloemisten.

Reactie plaatsen